بررسی تطبیقی بازتاب اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در فضای مطبوعاتی كشور
نوشته شده توسط : brezzers

حجت الاسلام والمسلمین 'غلامحسین محسنی اژه ای' روز دوشنبه 21 فروردین در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال جدید به موضوع های مختلفی پرداخت،‌ ولی تعدادی از رسانه ها و روزنامه ها بنا به مواضع خود و به شكل زنجیره ای تنها به برجسته سازی بخش هایی از آن مبادرت كرده اند.

ازجمله محورهای موضوعی سخنان ایشان كه ظاهرا بسیار مورد استقبال برخی از رسانه ها و روزنامه ها قرار گرفت، مربوط به متهمان پرونده فساد مالی بزرگ مالی و احكام قضایی 'فائزه هاشمی'، 'علی اكبر جوانفكر' و 'حمید بقایی'، 'سعید مرتضوی' و حتی شخص پرتاب كننده كفش به رییس جمهور می باشد.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص احكام 'علی اكبر جوانفكر' و 'حمید بقایی' نیز اظهار داشت: احكام آقایان جوانفكر و بقایی قطعی شده است و در مرحله اجرای احكام است .

وی درباره صدور قرار منع تعقیب برای 'سعید مرتضوی' نیز ضمن تاكید بر این كه پرونده این قضیه اكنون باز و در حال رسیدگی است گفت: قرار منع تعقیب برای ایشان صادر شده و به دادگاه رفته و دادگاه با شكایت شاكی ها قرار منع تعقیب را لغو كرد و این پرونده به دادسرا برگشت، اما با بررسی انجام شده مشخص شد كه به جز معدودی، تقریبا تمامی روزنامه ها تیتر سخنان اژه ای را در صفحه نخست خود و ادامه آن را در صفحات داخلی (بیشتر صفحه دوم) منعكس كرده اند. از این میان روزنامه های 'ابتكار'، 'آفرینش' و 'ابتكار' هم تیتر و هم ادامه مطلب را در صفحه یك داشته اند.

شرق تنها روزنامه ای بوده است كه موضوع فوق را در قالب تیتر یك خود منتشر كرده است.

3 روزنامه 'جوان'، 'كیهان' و 'اطلاعات' تنها مواردی بوده اند كه سخنان اژه ای را در صفحه هایی به غیر از صفحه نخست منعكس كرده اند.

اغلب روزنامه های مورد بررسی در تیتر مطالب مربوطه به 'ارتباط چند معاون وزیر به تخلف بزرگ بانكی' اشاره كرده اند.

نكته دیگر آن كه روزنامه همشهری در كل مطلب خود (چه تیتر و چه توضیح آن) هیچ اشاره ای به نام آقای جوانفكر نكرده است.

به نظر می رسد از بین تیتر روزنامه های مورد بررسی، تیتر روزنامه 'حزب الله' تند تر بوده است: 'محاصره قضایی دولت'.

**واكنش شدید دادستان كشور به انعكاس غیرواقعی و جهت دار اظهاراتش

-----------------------------------------------------------------------------------

سخنگوی قوه قضاییه در واكنش و انتقاد به نحوه انعكاس گزینشی و گاها غیرواقعی نشست خبری اخیر خود، روز چهارشنبه 23 فروردین رسانه‌ها را به دقت و امانتداری و احساس مسئولیت در انعكاس اخبار توصیه كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه حجت الاسلام و المسلمین 'غلامحسین محسنی اژه ای' اظهار داشت: تردیدی نیست كه انعكاس درست و صحیح اخبار موجب افزایش اطلاعات عمومی می‌شود و اگر عكس آنها صورت گیرد چه بسا موجب تنش و تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتمادی به رسانه و اسباب زحمت برای مسوولین رسانه‌ شود.

دادستان كل كشور با اشاره به تیتر مطالب برخی روزنامه‌ها و انعكاس نشست اخیر خبری خود اظهار داشت: بعضی از تیترهایی كه تعدادی از روزنامه‌ها درج كرده بودند خلاف واقع بوده و چنین مطالبی اصلاً صحت نداشته و بیان نشده بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه ای بیان داشت: اینگونه تیترها و اخبار هم برای مردم و هم برای رسانه موجب زحمت می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با تیتر درشت عكس انداخته‌اند كه «حكم زندان جوانفكر، بقایی و فائزه هاشمی اجرا می‌شود» البته این مطلب را كه این افراد زندانی می‌شوند از قول بنده نگفته‌اند، و در كنار متن هم آورده‌اند «چند معاون وزیر به زودی محاكمه می‌شوند» وقتی مخاطب مطلب را می‌خواند برداشت او از خبر اینگونه است كه همه این مطالب مربوط به بنده است.

وی با اشاره به پرونده بقایی اظهار داشت: «آقای بقایی پرونده كیفری ندارد تا حكم زندان اجرا شود» بنابراین مطلب كاملاً خلاف است و اگر آن فرد درصدد شكایت برآید می‌تواند از این روزنامه شكایت كند و متأسفانه خبر به گونه‌ای انعكاس یافته كه انگار از سوی من نقل قول شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به روزنامه دیگری گفت: در تیتر این روزنامه آمده است: «محاكمه چند معاون وزیر در ارتباط با اختلاس» و متأسفانه بازهم به صورت خلاف انتشار یافته است.

وی افزود: به طور دائم در نشست‌های خبری تأكید كرده‌ام در این پرونده اصلاً تاكنون بازپرس از ابتدا تا به امروز اتهام اختلاس را به فردی تفهیم نكرده است و به تعدادی از متهمین عنوان «اخلال در نظام اقتصادی كشور» و یا مشابه آن تفهیم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: در بیان بنده چند معاون وزیر مطرح نشده است و در پاسخ به آن خبرنگار گفته شد؛ از همین 32 متهمی كه كیفرخواست برای آنان صادر شده است، برخی از آنها معاون وزیر هستند و موضوع اختلاس هم اصلاً در نشست اخیر بیان نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه تأكید كرد: از رسانه‌ها می‌خواهم در انعكاس مطالب دقت لازم را داشته باشند و با تیترهای غیرواقع موجب تشویش و حیرت اذهان عمومی نشوند كه نیاز به توضیحات بعدی باشد.

وی با این توضیح كه نسبت به این مطالب می‌شود شكایت كرد، گفت: چنانچه فردی كه از او در برخی رسانه‌ها نام برده شده است، بخواهد می‌تواند شكایت كند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده بقایی گفت: این پرونده كیفری نیست و موضوعی در دیوان عدالت اداری است و سیر قانونی خود را طی می‌كند و مطلقاً بحث كیفری و اجرای زندان در آن مطرح نیست.

**بازتاب انتقادات دادستان كل كشور از عملكرد غیرحرفه ای رسانه ها

------------------------------------------------------------------------------

انتقادات سخنگوی قوه قضاییه برخلاف اظهارات قبلی وی این بار تقریبا با سكوت رسانه ها مواجه شد. از بین روزنامه های مورد بررسی تنها چند روزنامه با بازتاب این انتقادات پرداخته اند.

همچنین با توجه به قانون و عرف روزنامه نگاری كه معمولا هر مطالب در قالب توضیح(اعم از انتقاد، تكذیب، تصحیح) باید در همان صفحه و با همان انداره مطلب پیشین منتشر شود، همین چند روزنامه نیز این بار اظهارات اژه ای را در صفحاتی به غیر از صفحه نخست و بسیار مختصر منتشر كرده اند.

در این میان تنها روزنامه ایران اظهارات اژه ای را در صفحه نخست خود منتشر كرده است.

روزنامه 'شرق' در این خصوص مطلبی با عنوان 'سخنگوی قوه قضاییه: تعلیق مرتضوی نشانه قاطعیت دستگاه قضایی است' در صفحه 30 منتشر كرده است.

مطلب روزنامه 'اعتماد' نیز با تیتر 'سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی كیفری نیست' در صفحه 3 دیده می شود.

روزنامه های 'ابتكار' و 'فرهنگ آشتی' به ترتیب با تیتر های 'توضیح محسنی اژه ای درباره پرونده بقایی' و 'اژه ای و اصطلاح چند خبر' به بازتاب بسیار مختصر 7 تا 8 سطری در صفحه دوم خود پرداخته اند.

روزنامه 'همشهری' نیز در صفحه 2 خود مطلبی با تیتر 'محسنی اژه ای: اتهام اختلاس به فردی تفهیم نشده است' دارد.

روزنامه های مورد بررسی عبارتند از:

اعتماد، قدس،‌ همشهری، شرق، خراسان، رسالت، سیاست روز، وطن امروز، مردم سالاری، ابتكار،‌ آفرینش، ‌آفتاب یزد، آرمان، ابرار، اسرار، حزب الله، كیهان، همبستگی،‌حمایت، جوان، جمهوری اسلامی، اطلاعات ، تهران امروز، راه مردم، ایران و فرهنگ آشتی.

این رویكردهای منفی در سطح رسانه ها درحالی رخ می دهد كه مقام معظم رهبری نسبه به آن تذكر جدی داده اند. مقام معظم رهبری در اولین روز بهار سال 91 در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی بیان داشتند: 'این رسانه‌های الكترونیكی و اینترنتی متأسفانه موجب شده است كه افراد بی‌محابا علیه یكدیگر حرف بزنند و بد بگویند. باید از طرف مسئولین كشور برای این هم یك جوری تدبیر بشود. ولی عمده این است كه خود ما مردم، خودمان را مقید كنیم به اخلاق اسلامی؛ خودمان را مقید كنیم به قانون.'

پژوهش**9026**9123





:: برچسب‌ها: عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: